17/6/2021
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Τον
Μάρτιο του 2021 το ΑΚΚΕΛ δημοσίευσε άρθρο του όπου τόνιζε ότι «Το
ΚΥΤ Φυλακίου και η επέκταση άλλων «μεταναστευτικών δομών» στα νησιά είναι
προπομπός του διαμελισμού της χώρας με τις Ελεύθερες Οικονομικές Ζώνες».
Μέχρι
τότε δεν ήταν απλώς αισθητό αλλά επιβεβαιωμένο, σε εμάς τουλάχιστον, ότι η
διάβρωση και διαφθορά στην κυβέρνηση Μητσοτάκη ήταν τόσο ισχυρά ανθελληνικές
και σε τόσο βάθος ώστε να μην μπορούν να περιοριστούν μόνο στο φύτεμα πάρα
πολλών χιλιάδων λαθρομεταναστών στην Ελλάδα. Ειδικά για τον Μηταράκη και την
αύρα μουροχαυλίωσης που εκπέμπει, στο ΑΚΚΕΛ είχαμε την βεβαιότητα ότι σίγουρα
εμπλέκεται σε μεγαλύτερη αλητεία. Απλώς «δεν
μπορούσε να είναι μόνο αυτό». Και όντως δεν ήταν. Είναι χειρότερο.
Ο Μηταράκης είναι ίσως το κεντρικό πρόσωπο
από το 2012 στο γερμανικής έμπνευσης σχέδιο κατά της Ελληνικής κυριαρχίας στην
Θράκη, με την επιβολή της ίδρυσης και λειτουργίας μιας Ελεύθερης Οικονομικής
Ζώνης (EOZ) στην Ανατολική Μακεδονία-Θράκη,
όπου ουσιαστικά οι Έλληνες πολίτες δεν θα έχουν τον έλεγχο της περιοχής, αλλά
θα ανήκει σε μία εταιρεία ή σε ένα σύνολο εταιρειών που θα δραστηριοποιούνταν
εκεί.
Η
τοποθέτηση του ως επικεφαλής για τον χειρισμό των λαθρομεταναστών σε συνδυασμό
με παλαιότερο σχετικό νομοθετικό Πλαίσιο και άλλο που ετοιμάζεται στην
Ευρωπαϊκή Ένωση, ολοκληρώνουν την εικόνα ότι οι λαθρομετανάστες μέσω του ΚΥΤ
Φυλακίου θα αποτελέσουν την ραχοκοκαλιά εργατικού δυναμικού με απάνθρωπα
χαμηλές αποδοχές και συνθήκες εργασίες, ενώ
θα αλλοιώσουν και ουσιαστικά αντικαταστήσουν τον τοπικό ελληνικό
πληθυσμό.
Ενδεικτικά
παραθέτουμε μερικά από τα δημοσιεύματα σε τοπικά Μέσα της Θράκης για τη
δραστηριοποίηση του κ. Μηταράκη από το 2012 για τις Ελεύθερες Οικονομικές
Ζώνες:
Επιμένουν οι Γερμανοί με την ΕΟΖ στην Αν. Μακεδονία και Θράκη
……. Ο σχεδιασμός του Βερολίνου βέβαια δεν είναι
πρόσφατος, καθώς από τις αρχές του 2011 ακόμη γινόταν λόγος για τη δημιουργία
ΕΟΖ, με Γερμανούς επιτελείς να δείχνουν περίεργη ευαισθησία στην περιοχή της
Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης.
Την ίδια περίοδο -επί
κυβερνήσεως Γ. Παπανδρέου- τόσο ο Γερμανικός Σύνδεσμος Βιομηχανιών (BDI) όσο
και το Επιμελητήριο (DHWO) επέμεναν στην ελαστικοποίηση των όρων εργασίας, την
ανάγκη θέσπισης Ειδικών Ζωνών με ελκυστικό φορολογικό και νομικό καθεστώς.
Άλλωστε, το ζήτημα της ΕΟΖ
στη Θράκη είχε εξεταστεί διεξοδικά σε συνέδριο του Χρηματοοικονομικού Φόρουμ
Θράκης – Ανατ. Μακεδονίας στην Αλεξανδρούπολη, με τους υπευθύνους του να
εμφανίζονται αισιόδοξοι, πως οι συνθήκες είναι ώριμες και λείπει μόνον η
πολιτική βούληση για να προχωρήσει η ΕΟΖ Θράκης.
Μάλιστα, στο Φόρουμ της
Αλεξανδρούπολης, η δημιουργός του Κατερίνα Καραγιάννη (πρώην υψηλόβαθμο
στέλεχος της Deutsche Bank) είχε κάνει λόγο για ενδιαφέρον εταιρειών, χωρίς
όμως να δώσει περισσότερες εξηγήσεις.
Περίπου την ίδια περίοδο, ο Ν. Μηταράκης (υφυπουργός Ανάπτυξης),
μιλώντας από το βήμα του Economist, υπογράμμιζε ότι «…ειδικά για την προσέλκυση
επενδύσεων και την άμεση δημιουργία θέσεων εργασίας διερευνάται, στα πλαίσια
των δυνατοτήτων που δίνει η ευρωπαϊκή νομοθεσία, η λειτουργία Ειδικών
Οικονομικών Ζωνών».
Το όλο θέμα δεν έχει
προχωρήσει, ακόμη, όμως η επαναφορά του από το DIW και η επιμονή του Βερολίνου
να δημιουργήσει ένα χρηματοοικονομικό πλέγμα/δίκτυο στην Ελλάδα είναι
ενδεικτικές του ενδιαφέροντός τους.
ΕΟΖ και επένδυση χρυσού «έδειξε» ο Νότης Μηταράκης για την ανάπτυξη της
Θράκης
…… Τη δημιουργία Ειδικής
Οικονομικής Ζώνης αλλά και την έγκριση της επένδυσης χρυσού στην περιοχή της
Θράκης «έδειξε» ο Υφυπουργός Ανάπτυξης, Νότης Μηταράκης, κατά τη διάρκεια της
επίσκεψης του στην Κομοτηνή την Τετάρτη (29/8) όπου συναντήθηκε με τον
Περιφερειάρχη ΑΜ-Θ, Άρη Γιαννακίδη.
Το θέμα των Ειδικών
Οικονομικών Ζωνών (ΕΟΖ) έρχεται ξανά στο προσκήνιο, αυτή τη φορά από τη νέα
κυβέρνηση και ειδικότερα από τον υφυπουργό Ανάπτυξης κ. Νότη Μηταράκη. Μιλώντας
χθες το πρωί στο συνέδριο του Economist ο κ. Μηταράκης αποκάλυψε ότι η
κυβέρνηση διερευνά το ενδεχόμενο δημιουργίας ΕΟΖ ως ένα μέτρο για την
προσέλκυση επενδύσεων και την άμεση δημιουργία θέσεων εργασίας, τονίζοντας ότι
τα εργασιακά δικαιώματα θα προστατεύονται. Υπενθυμίζεται ότι το θέμα των ΕΟΖ
είχε ανακινηθεί από το φθινόπωρο του 2011 και μάλιστα είχε ετοιμαστεί ειδικός
φάκελος από τη γενική γραμματεία στρατηγικών επενδύσεων του υπουργείου
Ανάπτυξης με σκοπό να υποβληθεί προς έγκριση στην Κομισιόν, σχέδιο, όμως το
οποίο στη συνέχεια «πάγωσε»
Στις 25 Μαΐου του 2012 το
γερμανικό περιοδικό Der Spiegel γράφει: «Η γερμανική κυβέρνηση εξετάζει ως
αναπτυξιακή λύση τη δημιουργία Ειδικών Οικονομικών Ζωνών στις χώρες του
ευρωπαϊκού Νότου που πλήττονται από την κρίση». Στις 4 Ιουλίου της ίδιας
χρονιάς ο τότε υφυπουργός Ανάπτυξης, Νότης Μηταράκης, στο συνέδριο του
Economist δηλώνει ότι η κυβέρνηση εξετάζει το θέμα των ΕΟΖ στο πλαίσιο της
ευρωπαϊκής νομοθεσίας, με τη διατήρηση του υπάρχοντος εργασιακού νομοθετικού
πλαισίου.
Για
να φανεί ότι το καθεστώς από την εποχή πρωθυπουργίας ΓΑΠ Παπανδρέου λειτουργεί
άσχετα από τις αλλαγές κυβερνήσεων και ότι τα κυβερνητικά κόμματα πραγματικά
"είναι όλα ίδια", παραθέτουμε το βασικό νομικό πλαίσιο που
δημιουργήθηκε μαζί με τα Μνημόνια για τη χρησιμοποίηση λαθρομεταναστών ως
εργατικό δυναμικό σύγχρονης δουλειάς σε αυτές τις ΕΟΖ. Με το Π.Δ. που
ενεργοποιεί το άρθρο 37-5 του Ν.3907/2011 (Οδηγία 2008/115/ΕΚ για την επιστροφή
παρανόμως διαμενόντων υπηκόων τρίτων χωρών) οι επιχειρηματίες που θα έχουν
επενδύσει στην ΕΟΖ θα μπορούν να απασχολήσουν παράνομους μετανάστες. Το άρθρο 37-5
του Ν.3907/26.01.2011, το οποίο προβλέπει ότι ο πληθυσμός των παράνομων
μεταναστών που δεν είναι διαχειρίσιμος από το ελληνικό κράτος, μπορεί να
κατευθυνθεί με ένα προεδρικό διάταγμα σε συγκεκριμένες περιοχές της Χώρας για
συγκεκριμένη απασχόληση με την ιδιότητα του «λαθρομετανάστη» να διατηρείται.
Πιο αναλυτικά το άρθρο 37-5
αναφέρει ότι:
«Σε περίπτωση αδυναμίας των
αρμοδίων κατά περίπτωση αρχών να διασφαλίσουν με ίδιους πόρους ή μέσα ότι οι
υπήκοοι τρίτων χωρών των οποίων η απομάκρυνση έχει αναβληθεί, απολαμβάνουν κατά
το χρονικό διάστημα της αναβολής, στοιχειώδεις όρους αξιοπρεπούς προσωρινής
στέγασης σε εγκαταστάσεις δημοσίου ή κοινωφελούς χαρακτήρα και γενικότερα ότι
καλύπτουν τις άμεσα βιοτικές τους ανάγκες, μπορεί να επιτραπεί, μετά από
σχετική άδεια να απασχολούνται ως μισθωτοί σε τομείς απασχόλησης σε
συγκεκριμένες περιοχές της Χώρας.
Με προεδρικό διάταγμα που
εκδίδεται μετά από πρόταση των Υπουργών Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και
Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και Προστασίας
του Πολίτη, καθορίζονται οι τομείς απασχόλησης και οι περιοχές της Χώρας όπου
μπορούν να απασχολούνται ως μισθωτοί οι υπήκοοι τρίτων χωρών των οποίων έχει
αναβληθεί η απομάκρυνση, το καθεστώς της ασφαλιστικής τους κάλυψης, οι όροι, οι
προϋποθέσεις, οι διαδικασίες και τα αρμόδια όργανα, καθώς και κάθε άλλο σχετικό
θέμα».
Η κυβέρνηση πάντως με απάντηση
που έδωσε ο τότε υφυπουργός Ανάπτυξης Παναγιώτης Μηταράκης δεν τίθεται θέμα
καταπάτησης των εργασιακών και ασφαλιστικών δικαιωμάτων των εργαζομένων σε
αυτές τις Ζώνες, η δημιουργία των οποίων θα πρέπει να εξεταστεί από τα αρμόδια
όργανα της ΕΕ.
Όπως σημείωσε ο υφυπουργός, «Ουδέποτε μιλήσαμε για περιοχές με χαλαρό
εργασιακό καθεστώς», ενώ ισχυρίστηκε ότι η δημιουργία τέτοιων ζωνών με
διαφορετικό φορολογικό καθεστώς θα
μπορούσε βοηθήσει την δημιουργία θέσεων εργασίας στην περιοχή αφού ακόμα και οι
επενδύσεις υπό τα fast track, δεν
δημιουργεί ειδικά φορολογικά καθεστώτα.
Τωρα
ΚΑΝΕΝΑΣ δεν έχει δικαιολογία ότι δεν ήξερε. Κάνουν αντικατάσταση πληθυσμού και
συσσώρευση δουλικού δυναμικού σε ΕΟΖ στον Έβρο τουλάχιστον.